Ruilen of geld terug, hoe zit dit?

Nu de decembermaand eraan komt, staat sinterklaas en kerst ook voor de deur. Het kan zijn dat u cadeaus krijgt of koopt.

Het kan dan ook voorkomen dat u dezelfde cadeaus krijgt. Of u twijfelt om een product te kopen omdat u niet weet of het past. Een steeds terugkomende vraag is of er nog mag worden geruild en of u uw geld terug kan vragen.

Het is geen algemene verplichting van de verkoper om de gekochte producten te ruilen of terug te nemen en het betaalde bedrag aan u terug te betalen. Veel verkopers bieden u de service aan dat u wel het product mag ruilen of dat u zelfs uw geld terug krijgt. Het kan ook voorkomen dat u een tegoedbon krijgt of dat u een bepaald product juist niet mag ruilen. Bij veel winkels moet u het product wel binnen een bepaalde tijd terug brengen. Ook mag het product meestal niet gebruikt of beschadigd zijn.

Let erop dat winkels verschillende regels gebruiken betreffende het terug nemen van het product. Wanneer op de kassabon of in de algemene voorwaarden van de winkel staat beschreven dat u bijvoorbeeld binnen 14 dagen het product mag ruilen of u geld terug krijgt, dan is de winkel wel verplicht om zich hier aan te houden.

Twijfelt u of een product hetgeen is dat u zoekt? Vraag voordat u het product koopt aan de verkoper of u uw geld terug krijgt, kunt ruilen of een tegoedbon krijgt als het niet goed is.

Wanneer u een product via het internet koopt, heeft u bijna altijd binnen 7 dagen na aankoop het recht om het product terug te sturen en uw geld terug te vragen. U hoeft hiervoor geen redenen aan te geven. Op deze regel zijn slechts enkele uitzonderingen (zoals reizen). Twijfelt u daarover, kom dan langs op het spreekuur.

Shirley Hagen
AdvocatenCollectief
Korenbloemstraat 86 te Tilburg

 



« Terug