Garantie in de winkels

Uit onderzoek van de consumentenautoriteit blijkt dat veel winkels de garantierechten ten onrechte inperken.

Wanneer u een product in een winkel of op internet koopt, dan moet de verkoper ook instaan voor dit product. Als er dus problemen zijn met het product moet u bij de verkoper aankloppen. U hoeft dus niet naar de fabrikant. Veel winkels hebben nog wel eens de gewoonte om u naar de fabrikant door te verwijzen maar dat hoeft u niet te accepteren

De wet kent niet met zoveel woorden een ‘garantietermijn’. Een product moet volgens de wet voldoen aan de normale redelijke eisen die eraan gesteld kunnen worden. Dit geldt dus ook voor de levensduur van een product, ook wanneer de garantietermijn volgens de verkoper korter is. De garantietermijn is dus niet heilig.

Om de consument tegemoet te komen heeft de wet geregeld dat wanneer een product een gebrek vertoont in de eerste 6 maanden na aankoop, er een vermoeden bestaat dat dit gebrek al aanwezig was bij de aankoop. Met andere woorden: als u iets koopt en het gaat binnen 6 maanden kapot, dan kunt er mee terug gaan en vervanging of reparatie eisen. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat het defect door u zelf is veroorzaakt, ligt dat anders. En dat is natuurlijk lastig te bewijzen voor de verkoper.

Tot slot wordt er vaak door consumenten gedacht dat zij altijd hun geld kunnen terugkrijgen wanneer iets niet werkt. Dat is echter niet het geval. U dient de verkoper altijd de mogelijkheid te geven om het product te repareren of te vervangen. Pas wanneer de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen, kunt u het geld terug vragen.

Alleen als u iets via internet of de telefoon heeft gekocht en u stuurt dit binnen 7 dagen terug, kunt u uw geld terug vragen.

Voor meer informatie kunt u terecht op ons dagelijks gratis inloopspreekuur van 10.00 tot 12.00 uur.

mr. Fanny Donders
Advocatencollectief
Korenbloemstraat 86 te Tilburg



« Terug